gkatzios-2-final

Ανάλυση των αποτελεσμάτων της Συνόδου Κορυφής του Ιουνίου της ΕΕ

Posted on Posted in Αναλύσεις, Διεθνείς Εξελίξεις, ΕΕ & ΝΑΤΟ

Γράφει ο Πέτρος Γκάτζιος, Αναλυτής ΚΕΔΙΣΑ

 

Εισαγωγή

Στην προηγούμενη ανάλυσή μου για την ατζέντα των ηγετών (27/02) ανέφερα πως υπάρχει ήδη μεγάλο φόρτο εργασίας για το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο (ΕΣ) του Ιουνίου 2018 και προβληματιζόμουν για το αν τελικά η συνάντηση ήταν προαποφασισμένη να αφήσει «απομεινάρια» για το μέλλον.

Στο επόμενο επεισόδιο της σειράς, η ατζέντα ήταν ήδη τόσο γεμάτη ώστε να αποτελεί από μόνη της θέμα διπλωματικής εργασίας για έναν μεταπτυχιακό φοιτητή ευρωπαϊκών σπουδών:

  1. Μεταναστευτικό, 2. Ασφάλεια και Άμυνα, 3. Απασχόληση, Ανάπτυξη και Ανταγωνισ-τικότητα, 4. Καινοτομία και Ψηφιακή διάσταση, 5. το νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2021-27, 6. Διεύρυνση και Εξωτερικές Σχέσεις, 7. Brexit και 8. θέματα ΟΝΕ και Ευρώ.

Μεσούσης της συζήτησης για το μέλλον της Ευρώπης και μόλις 11 μήνες πριν τις ευρω-εκλογές, δεν αποκαλέστηκε τυχαία από αναλυτές ως η «Μητέρα όλων των Συμβουλίων».

Ασφαλώς το πιο σημαντικό θέμα αφορούσε το Μεταναστευτικό όπου όπως θα δείξω παρακάτω, ανοίγουν πολλά θέματα σε σχέση με αυτά που φαινομενικά έκλεισαν ή καλύτερα διευθετήθηκαν στο πλαίσιο της συναίνεσης μεταξύ των Κρατών-Μελών (Κ-Μ) της ΕΕ.

Η όλη συζήτηση για το μεταναστευτικό ουσιαστικά αφορά την πολιτική επιβίωση της κας Μέρκελ. Με την τελευταία -και ενόψει των τοπικών εκλογών του Οκτωβρίου-, οι Χριστιανο-κοινωνιστές (CSU) κυβερνητικοί εταίροι διαφωνούν έντονα στο θέμα επαναπροώθησης των μεταναστών οι οποίοι έχουν καταγραφεί σε άλλο κράτος-μέλος της ΕΕ. Η διαφωνία ήταν τέτοια που οι FT (27/06) αναρωτιόνταν αν μιλάμε για την τελευταία Σύνοδο στην οποία παίρνει μέρος η κα Μέρκελ.

Το παζλ συμπληρωνόταν με την συμμετοχή δύον νέων Πρωθυπουργών από τον Νότο. Της Ισπανίας και της Ιταλίας, με την τελευταία να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στο αποτέλεσμα του κειμένου. Στα αξιοσημείωτα, η προσφορά Ισπανίας-Ελλάδας στο πλαίσιο των δυνατοτήτων τους, μέσω διμερών συμφωνιών με Γερμανία για επαναπροώθηση μεταναστών.

Υπήρξε τελικά αποτέλεσμα; Είναι πολύ νωρίς για αυτό όπως πολύ σωστά ανέφερε ο Πρόεδρος του ΕΣ κ. Τουσκ μετά τη συνάντηση (29/06), «καθώς αυτό ήταν το εύκολο μέρος, συγκρινόμενο με αυτά που αναμένονται από την εφαρμογή του».

Ο τελευταίος δεν συμμετείχε στην άτυπη συνάντηση της 24ης Ιουνίου που έγινε με πρωτοβουλία του Προέδρου της Ευρ. Επιτροπής κ. Γιούνκερ σχετικά, και αυτό δείχνει πόσο λεπτές ήταν οι ισορροπίες. Παρουσίασε ωστόσο τις προτάσεις του[1] (27/06) οι οποίες ήταν πολύ κοντά στο τελικό κείμενο που υιοθετήθηκε.

Ποια είναι τα σημαντικότερα σημεία μετά από τρία προσχέδια συμπερασμάτων[2];

Περιφερειακές πλατφόρμες αποβίβασης και ελεγχόμενα κέντρα υποδοχής προσφύγων (παράγραφοι 5,6)

«Προκειμένου να εξαρθρωθεί το επιχειρηματικό μοντέλο των διακινητών, όσον αφορά την αποβίβαση όσων διασώζονται από επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης…», «θα διερευνηθεί η έννοια των περιφερειακών πλατφορμών αποβίβασης, σε στενή συνεργασία με σχετικές τρίτες χώρες, καθώς και με την Ύπατη Αρμοστεία των Ηνωμένων Εθνών για τους Πρόσφυγες και τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης, με πλήρη σεβασμό του διεθνούς δικαίου και χωρίς να δημιουργείται παράγοντας έλξης».

«Στο έδαφος της ΕΕ, η μέριμνα αυτών που διασώζονται, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, θα πρέπει να αναλαμβάνεται βάσει κοινής προσπάθειας, μέσω της μεταγωγής σε ελεγχόμενα κέντρα που δημιουργούνται σε κράτη μέλη, μόνο σε εθελοντική βάση, εφόσον η ταχεία και ασφαλής επεξεργασία επιτρέπει, με πλήρη στήριξη της ΕΕ, να γίνεται διάκριση μεταξύ των παράτυπων μεταναστών, οι οποίοι θα επιστρέφονται, και εκείνων που χρήζουν διεθνούς προστασίας, για τους οποίους θα εφαρμόζεται η αρχή της αλληλεγγύης. Όλα τα μέτρα στο πλαίσιο αυτών των ελεγχόμενων κέντρων, συμπεριλαμβανομένων της μετεγκατάστασης και της επανεγκατάστασης, θα λαμβάνονται σε εθελοντική βάση, με την επιφύλαξη της μεταρρύθμισης της διαδικασίας του Δουβλίνου».

Οι δύο αυτές παράγραφοι είναι σε θεωρητικό επίπεδο και μένει να δούμε πως θα εφαρμοστούν στην πράξη καθώς υπάρχει διάσταση απόψεων.

Η Επιτροπή από την πλευρά της, ετοίμασε ένα ενημερωτικό σημείωμα σχετικά με τα σενάρια που περιλαμβάνουν αυτή την πρόταση[3]. Σε αυτό αναφέρει πως σύμφωνα με το διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, οι άνθρωποι που σώζονται στη θάλασσα πρέπει να αποβιβάζονται σε ασφαλή τοποθεσία. Ποια είναι τα τέσσερα σενάρια που παρουσιάζει;

Σενάριο πρώτο: πλατφόρμες σε Κ-Μ της ΕΕ για μετανάστες που σώθηκαν σε ύδατα Κ-Μ ή από ευρωπαϊκά πλοία σε διεθνή ύδατα. Για την Επιτροπή το θέμα μπορεί να διευθετηθεί περιφερειακά, ενισχύοντας την προσέγγιση τύπου hot spots με περαιτέρω συντονισμό μεταξύ EASO και Οργανισμού Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής (FRONTEX).

Σενάριο δεύτερο: Πλατφόρμες σε τρίτη χώρα για μετανάστες που σώθηκαν σε ύδατα τρίτης χώρας ή από πλοία σε διεθνή ύδατα. Σε περίπτωση που η διάσωση γίνει από ευρωπαϊκό πλοίο σε διεθνή ύδατα, η αποβίβαση μπορεί να γίνει σε τρίτο κράτος υπό την προϋπόθεση σεβασμού της αρχής της μη επαναπροώθησης. Ωστόσο πρέπει να διευκρινιστούν οι τρίτες χώρες, να τους δοθεί οικονομική βοήθεια και να ενισχυθούν και οι ακτοφυλακές τους.

Σενάριο τρίτο: εξωτερική επεξεργασία αιτήσεων (εξωτερικά κέντρα) για/ή την διαδικασία επιστροφής σε τρίτη χώρα. Όλοι οι παράνομοι μετανάστες (είτε κάνουν αίτηση ασύλου είτε όχι) θα στέλνονται απευθείας σε έδαφος τρίτης χώρας και θα κάνουν αίτηση από εκεί. Ωστόσο αυτό συνιστά επαναπροώθηση και δεν επιτρέπεται από το ευρωπαϊκό και το διεθνές δίκαιο, καθώς εκτός ΕΕ δεν έχει δικαίωμα -κάποιος που έχει μπει προηγουμένως παράνομα- να αιτηθεί ασύλου. Ο μόνος τρόπος είναι μέσω επαναπροώθησης. Για να λειτουργήσει αυτό πρέπει να συσταθεί ένα ενωσιακό σύστημα ασύλου για να προχωρήσει η διαδικασία ομοιόμορφα.

Σενάριο τέταρτο: κέντρα επιστροφών σε τρίτη χώρα, όπου παράνομοι μετανάστες που δεν μπορούν να επιστραφούν στη χώρα τους μετά την άρνηση απόδοσης ασύλου, θα στέλνονται εκεί. Κάτι που απαγορεύεται ρητά χωρίς συναίνεση, να σταλεί δηλαδή σε χώρα άτομο  που δεν είναι της καταγωγής του ή που δεν έχει περάσει από εκεί κατά τη διαδικασία παράνομης διέλευσης στην ΕΕ.

Σε κάθε περίπτωση και ανεξαρτήτως σεναρίου, στα συμπεράσματα προκρίνεται η εθελοντική συμμετοχή, είτε αφορά μετεγκατάσταση είτε επενεγκατάσταση, λόγω ασφαλώς αντιρρήσεων των χωρών “Visegrad” και της Αυστρίας, ενώ η Ελλάδα έχει απορρίψει μέσω του Πρωθυπουργού και του Υπουργού της κ. Βίτσα τη δημιουργία τέτοιων κέντρων στη χώρα μας.

Όποια μορφή όμως και αν πάρουν αυτά τα ελεγχόμενα κέντρα υποδοχής προσφύγων και μεταναστών, η αναφορά πως για εκείνους που χρήζουν δικαίωμα προστασίας θα εφαρμόζεται η αρχή της αλληλεγγύης, παρόλο που ανθρωπιστικά είναι στο σωστό δρόμο, με αυτό τον τρόπο θα δημιουργήσει και άλλα καραβάνια προσφύγων με την ελπίδα απόδοσης ασύλου. Η ΕΕ δυστυχώς δεν μπορεί να παρέχει προστασία σε όλους όσοι τη χρειάζονται αποδεδειγμένως.

Δευτερογενείς μετακινήσεις μεταναστών αιτούντων ασύλου

Το κείμενο έκανε μία γενική τοποθέτηση: «Τα κράτη μέλη θα πρέπει να λάβουν όλα τα αναγκαία εσωτερικά μέτρα νομοθετικού και διοικητικού χαρακτήρα για την αντιμετώπιση των μετακινήσεων αυτών και να συνεργάζονται στενά μεταξύ τους προς τον σκοπό αυτόν».

Η ουσία βρίσκεται στις συμφωνίες που έκανε η κα Μέρκελ με Ισπανία-Ελλάδα όπως της επιτρέπει το άρθρο 36 του Κανονισμού του Δουβλίνου ΙΙΙ[4]. Από δω και πέρα, όσοι  μετανάστες-πρόσφυγες θα φτάνουν παράνομα στο γερμανικό έδαφος, θα επαναπροωθούνται στις χώρες πρώτης προσέλευσης, και η Γερμανία με τη σειρά της συμφώνησε σε επανενώσεις οικογενειών που ήδη βρίσκονται στο έδαφός της. Ο κ. Τσίπρας ανέφερε πως «στην πρώτη περίπτωση από την Ελλάδα αναμένεται να είναι κάποιες εκατοντάδες, ενώ στη δεύτερη περίπου 2.900 άτομα».

Οι επιχειρησιακές λεπτομέρειες των παραπάνω δράσεων θα συμφωνηθούν εντός των επόμενων τεσσάρων εβδομάδων και θα επανεξετάζονται τακτικά.

Κρατήστε πως σύμφωνα με το ενωσιακό νομοθετικό πλαίσιο υπάρχει περιθώριο έξι μηνών για να προωθηθεί κάποιος πίσω στην πρώτη χώρα προέλευσης, ειδάλλως δεν μπορεί να επιστραφεί. Για αυτό και η Ιταλία αρνείται να αλλάξει αυτό, για όσο διάστημα νέοι μετανάστες έρχονται στο έδαφός της. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στα 10 σημεία που κατέθεσε (23/06), «όποιος φτάνει στην Ιταλία, φτάνει στην ΕΕ[5]». Η Γερμανία δεν θέλει χρονικό περιθώριο για αυτή την ενέργεια.

Το θέμα φυσικά δεν είναι τόσο απλό ενώ ήδη υπάρχουν κάποια προβλήματα. Σε έγγραφο που εστάλη στους ηγέτες των εταίρων της στον κυβερνητικό συνασπισμό, το οποίο είδε το Reuters[6], η Μέρκελ αναφέρεται σε 14 χώρες οι οποίες συμφώνησαν να δεχτούν πίσω πρόσφυγες, με Ουγγαρία, Πολωνία και Τσεχία να αρνούνται την ύπαρξη τέτοιας συμφωνίας.

 Ελλάδα

 Στην περίπτωση της χώρα μας, υπάρχουν έμμεσες αναφορές και επισημάνσεις:

Πρώτον, να ισχύσει ξανά η διμερής συμφωνία με Τουρκία για την επαναπροώθηση. Σύμφωνα με το ΕΚ[7], από την έναρξη της Δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας, 2.231 άτομα έχουν επιστρέψει από την Ελλάδα στην Τουρκία, ωστόσο με τη διακοπή της διμερούς συμφωνίας Ελλάδας-Τουρκίας, από την πλευρά της τελευταίας αυτό έχει σταματήσει.

Δεύτερον, να λάβουμε όλα τα απαραίτητα θεσμικά και διοικητικά μέτρα για αποφυγή των δευτερογενών μετακινήσεων.

Τρίτον, τα επιπλέον χρήματα που θα δοθούν με το νέο ΠΔΠ 2021-2027 στο πλαίσιο της διαχείρισης της εξωτερικής μετανάστευσης, με προτεραιότητα στα ταμεία εσωτερικής ασφάλειας, ολοκληρωμένης διαχείρισης των συνόρων, ασύλου και μετανάστευσης. Υπενθυμίζω πως μέχρι στιγμής έχουμε λάβει εκτάκτως 464 εκατ.  σε έκτακτη και τακτική βάση[8].

Στα θετικά, η δρομολόγηση της δεύτερης δόση του Μηχανισμού για τους πρόσφυγες στην Τουρκία ύψους 3 δις.

Φυσικά όλη η παραπάνω συζήτηση μας αφορά άμεσα καθώς αυτή τη στιγμή η παράνομη μετανάστευση είναι η καυτή πατάτα και όποια απόφαση ληφθεί έχει συνέπειες. Σημειώνω πως στα θέματα έρευνας και διάσωσης μπαίνει και η Τουρκία «σφήνα» καθώς είναι ένας από τους τρόπους που επιδιώκει συνδιαχείριση στο Αιγαίο (για το θέμα βλ. ανάλυσή μου 3/12/15).

Υπόλοιπη ατζέντα

Όπως καταλαβαίνετε, τα υπόλοιπα θέματα είτε υποβαθμίστηκαν, είτε περάσανε σε δεύτερη μοίρα λόγω της μεγάλης δημοσιοποίησης που πήρε το θέμα της μετανάστευσης. Χωρίς να μειώνω κάποιο, συνοπτικά θα αναφερθώ στα πιο σημαντικά κατά τη γνώμη μου:

 Ασφάλεια και Άμυνα

Το ΕΣ ζητάει «να εκπληρωθούν οι δεσμεύσεις της PESCO και να αναπτυχθούν περαιτέρω τα αρχικά σχέδια και το θεσμικό πλαίσιο…, ενώ αναμένεται μια νέα σειρά έργων να εγκριθεί τον Νοέμβριο του 2018».

Υπάρχει άλλωστε σχετική πρόοδος, ιδίως όσον αφορά το Ευρωπαϊκό Ταμείο Άμυνας με την Επιτροπή να έχει ήδη προτείνει Κανονισμό (13/06) υπό το νέο ΠΔΠ 2021-27 όπως και για το πρόγραμμα βιομηχανικής αμυντικής ανάπτυξης όπου η καταρχάς συμφωνία τον περασμένο Μάιο μπορεί να οδηγήσει σε νομοθεσία μέχρι το τέλος του 2018.

Το ζητούμενο φυσικά παραμένει η ενίσχυση της στρατιωτικής συνεργασίας και η μείωση της εξάρτησης από τις ΗΠΑ σε αυτόν τον τομέα.

 ΠΔΠ 2021-27

Με εξαίρεση τα θέματα που σχετίζονταν με την μετανάστευση, κανένα χρονοδιάγραμμα δεν αποφασίστηκε.

Ούτε καν το μέγεθος, ή η συνεισφορά των Κ-Μ με την έξοδο του Ην. Βασιλείου, ή το τι θα απογίνουν παραδοσιακά μεγάλα χαρτοφυλάκια όπως εκείνο της συνοχής και της αγροτικής πολιτικής δεν συζητήθηκε!

Και αυτό παρόλο που ο ενωσιακός προϋπολογισμός είθισται να αποτελεί το πιο σημαντικό θέμα σε αυτές τις συζητήσεις. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας πριν τις ευρω-εκλογές του 2019 σίγουρα απομακρύνεται με τα σημερινά δεδομένα.

Ολοκλήρωση ευρωζώνης

Παρά τη συμφωνία Μέρκελ-Μαρκόν λίγες μέρες πριν, οι όποιες αποφάσεις μετατίθενται για το Δεκέμβριο του 2018. Στα αξιοσημείωτα η αναφορά πως «ο Ευρ. Μηχσνισμός Σταθερότητας (ΕΜΣ) θα παράσχει τον κοινό μηχανισμό ασφαλείας για το Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης (SRF) και θα ενισχυθεί με βάση όλα τα στοιχεία μεταρρύθμισης του ΕΜΣ όπως ορίζονται στην επιστολή του Προέδρου της Ευρω-ομάδας».

Brexit

Δυστυχώς από τον περασμένο Μάρτιο πολύ λίγα έχουν γίνει.

Τα συμπεράσματα έγιναν πιο σκληρά σε σχέση με τις προηγούμενες δύο φορές και τονίζουν πως «δεν έχει επέλθει ακόμη συμφωνία για άλλες σημαντικές πτυχές, μεταξύ άλλων για την εδαφική εφαρμογή της συμφωνίας αποχώρησης, ιδίως σε ό,τι αφορά το Γιβραλτάρ».

«Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εκφράζει την ανησυχία του για το γεγονός ότι δεν έχει ακόμη σημειωθεί ουσιαστική πρόοδος για την επίτευξη συμφωνίας σχετικά με λύση ύστατης ανάγκης για την Ιρλανδία/Βόρεια Ιρλανδία».

«Υπενθυμίζει ότι οι διαπραγματεύσεις μπορούν να προχωρήσουν μόνον εφόσον τηρηθούν πλήρως όλες οι ήδη αναληφθείσες δεσμεύσεις. Πρέπει επίσης να επιταχυνθούν οι εργασίες για τη σύνταξη μιας πολιτικής δήλωσης σχετικά με το πλαίσιο της μελλοντικής σχέσης. Αυτό απαιτεί αποσαφηνίσεις καθώς και ρεαλιστικές και πρακτικές προτάσεις από την πλευρά του Ηνωμένου Βασιλείου όσον αφορά τη θέση του επί της μελλοντικής σχέσης».

«Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επαναλαμβάνει την έκκλησή του προς τα κράτη μέλη, τα θεσμικά όργανα της Ένωσης και όλους τους ενδιαφερομένους να εντατικοποιήσουν τις προσπάθειές τους για ετοιμότητα σε όλα τα επίπεδα και για κάθε πιθανή έκβαση».

Όπως θα έλεγε και ο συναισθηματικά φορτισμένος sportscaster, «δεν περιγράφω άλλο»…

 Εμπόριο

Σε μια συμβιβαστική χειρονομία, η ΕΕ είναι έτοιμη να μεταρρυθμίσει τον ΠΟΕ για να αντιμετωπίσει καλύτερα τις εμπορικές πρακτικές. Η αναφορά μπλοκαρίστηκε από Ιταλία μέχρι να διευθετηθεί το μεταναστευτικό. Παράλληλα, το ΕΣ «στηρίζει πλήρως τα μέτρα επανεξισορρόπησης, ενδεχόμενα μέτρα διασφάλισης για την προστασία των δικών μας αγορών, καθώς και τη νομική διαδικασία στον ΠΟΕ, όπως αποφασίσθηκε με πρωτοβουλία της Επιτροπής».

Διεύρυνση

 Το ΕΣ ενέκρινε τα συμπεράσματα σχετικά με τη διεύρυνση και τη διαδικασία σταθεροποίησης και σύνδεσης που εγκρίθηκαν από το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων (26/06).

Σε αυτά μεταξύ άλλων αποφασίστηκε για πΓΔΜ και Αλβανία να ανοίξει ο δρόμος για ένταξη μέχρι τον Ιούνιο του 2019. Αρκετές χώρες είχαν ενστάσεις για το κράτος δικαίου, παρά την πίεση! από ελληνική πλευρά στο πλαίσιο των συμφωνιών και των επικείμενων με πΓΔΜ και Αλβανία (ΑΟΖ) αντίστοιχα.

Στο θέμα της πΓΔΜ προκαλεί εκτός όλων των άλλων η αναφορά Τούσκ στη συνάντησή του με Ζάεφ για τη συνεισφορά των «μακεδονικών αρχών» (28/06) στην όλη διαδικασία. Υπενθυμίζω πως η πΓΔΜ θα προσκαλεστεί στη Σύνοδο με ΝΑΤΟ τον Ιούλιο με τις διαδικασίες να χρειάζονται ένα έως δύο χρόνια για την ολοκλήρωση της εισδοχής.

Στο θέμα της Αλβανίας και ενώ υπήρξε παρασκήνιο για δημιουργία κέντρων υποδοχής και φιλοξενίας των προσφύγων εκεί, μετά την απόρριψη, ο Πρωθυπουργός κ. Ράμα τόνισε (27/06) πως τα Τίρανα «δεν θα αποδέχονταν ποτέ να εγκατασταθούν στην αλβανική επικράτεια καταυλισμοί προσφύγων και μεταναστών, ακόμη κι αν τους προσφερόταν ως αντάλλαγμα η εισδοχή της Αλβανίας στην ΕΕ»

 Αντί Επιλόγου

Συμπερασματικά, η δική μου ανάγνωση δεν βλέπει να υπάρχει κάποιο σχέδιο, παρά προτάσεις της μίας και της άλλης πλευράς, οι οποίες έχουν συρραφτεί με ατημέλητο τρόπο στο κείμενο συμπερασμάτων λόγω των εσωτερικών πολιτικών εξελίξεων ιδίως σε Γερμανία-Ιταλία.

Στα συμπεράσματα, λάμπει δια της απουσίας της οποιαδήποτε αναφορά σε υποχρεωτικές ποσοστώσεις και οικονομικών κυρώσεων σε περίπτωση άρνησης, ενώ η αναμόρφωση του Δουβλίνου μεταφέρεται με επιστροφή επί του θέματος τον Οκτώβριο του 2019 (αυστριακή Προεδρία), και η συζήτηση για το άσυλο μεταφέρεται κυρίως προς την κατεύθυνση της εστίασης στην προστασία των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ και τη συνεργασία με τρίτες χώρες.

Απομένουν έξι ακόμα συναντήσεις μέχρι τον Ιούνιο του 2019 και μέχρι στιγμής τα προβλήματα που καλείται να λύσει η Ατζέντα Ηγετών διευρύνονται αντί να διευθετούνται όπως είχε αποφασιστεί.

Οπωσδήποτε ορισμένα ζητήματα είναι μεγάλης σημασίας και δεν είναι εύκολο να αντιμετωπιστούν. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν πρέπει να προχωράνε και τα υπόλοιπα!

Τέλος, μέχρι την ώρα που γραφόταν αυτή η ανάλυση, η διαφαινόμενη παραίτηση του προέδρου της CSU και Υπουργού Εσωτερικών κ. Ζεεχόφερ, κινδυνεύει να εκμηδενίσει την συναίνεση που επετεύχθη στο ΕΣ και ενδεχομένως να προκαλέσει κατάρρευση του μεγάλου συνασπισμού, προκαλώντας ένα τεράστιο κενό στα ευρωπαϊκά τεκτενόμενα.

 

Υποσημειώσεις

 

[1] http://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2018/06/27/invitation-letter-by-president-donald-tusk-to-the-members-of-the-european-council-ahead-of-their-meetings-on-28-and-29-june-2018/

[2] Αναλυτικά βλ. Συμπεράσματα ΕΣ, 28/06/18, EUCO 9/18, CO EUR 9, CONCL 3.

[3] European Commission, “Τhe legal and practical feasibility of disembarkation options”, 30/06/18.

[4] http://www.asylumlawdatabase.eu/en/content/en-dublin-iii-regulation-regulation-ec-no-6042013-26-june-2013-recast-dublin-ii-regulation#toc_398

[5] «European Multilevel Strategy for Migration», 23/06/18.

[6] Thomas Escritt, “Weakened Merkel to face judgment of her Bavarian allies”, Reuters, 30/06/18,

[7] EP, Briefing, “Hotspots at EU external borders”, 26/06/18.

[8] European Commission, Managing Migration, Financial Assistance to Greece, 15/06/18