stella-vlaxopoulou

Συνεργασία ΤΟΥΟΤΑ-ISIS: Μία αβάσιμη θεωρία συνομωσίας

Posted on Posted in Τρομοκρατία, Ασφάλεια & Οργανωμένο Έγκλημα

Γράφει η Στέλλα Βλαχοπούλου, Διεθνολόγος

Λευκά φορτηγάκια που τρέχουν στην έρημο με τις σημαίες του Ισλαμικού Χαλιφάτου να ανεμίζουν, γεμάτα με ενθουσιώδεις πολεμιστές του Ισλαμικού Κράτους που κουβαλάνε AK-47: αυτή είναι μία συνηθισμένη εικόνα πλέον στη Μέση Ανατολή. Από την έρημο του Μαγκρέμπ μέχρι τον Ποταμό Ευφράτη, τα λευκά Toyota Hilux κυριαρχούν στο πεδίο της μάχης.

Τις τελευταίες μέρες το διαδίκτυο έχει γεμίσει με μία ιδιαίτερα παράξενη θεωρία συνωμοσίας: με κάποιο τρόπο, η Toyota προμηθεύει τους πολεμιστές του Ισλαμικού Κράτους με αυτά τα φορτηγάκια. Αυτοί που το ισχυρίζονται, μεταξύ τους κι ο πρέσβης του Ιράκ στις ΗΠΑ, επισημαίνουν ότι αυτά τα φορτηγάκια που οδηγούν οι πολεμιστές του ISIS στη Λιβύη, το Ιράκ και τη Συρία συχνά μοιάζουν ολοκαίνουρια.
Ακόμα και η κυβέρνηση των Η.Π.Α. ενεπλάκη σε αυτή την υπόθεση. Την προηγούμενη εβδομάδα το ABC News παρουσίασε την έρευνα που κάνει το Υπουργείο Οικονομικών για το πόσα φορτηγάκια Toyota έχουν πέσει στα χέρια του Ισλαμικού Κράτους. Η Toyota από την πλευρά της ανακοίνωσε ότι συνεργάζεται σε αυτή την έρευνα.

Είναι όμως η Toyota κατά κάποιο τρόπο υπεύθυνη για τον εξοπλισμό του Ισλαμικού Κράτους με τα φορτηγάκια; Εννοείται πως όχι.
Η αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας είναι κλειδί στην εθνική οικονομία, και σε καιρούς αδύναμων πωλήσεων αυτοκινήτων η κυβέρνηση προσφέρει γενναιόδωρα κίνητρα για να ωθήσει τον κόσμο στην αγορά καινούριου αυτοκινήτου. Το 2009 για παράδειγμα, υποσχέθηκε $2,500 σε οποιονδήποτε εμπορεύεται αμάξια και φορτηγά μεγαλύτερα από 13 χρόνων. Επιπλέον, πρόσφερε $1,000 σε κίνητρα για εμπορία φορτηγών που θέτουν αυστηρότερα κριτήρια εκπομπής ρύπων.
Αυτά τα παλιότερα οχήματα συχνά μοιάζουν σχεδόν καινούρια και αντανακλούν την τάση των Γιαπωνέζων να φροντίζουν πάρα πολύ τα αμάξια τους. Επίσης, δεν υπάρχει μεγάλη αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ιαπωνία.

Όλο αυτό καταλήγει σε ένα τεράστιο κατακλυσμό μεταχειρισμένων – συχνά λευκών (το πιο συνηθισμένο χρώμα αμαξιού στην Ιαπωνία) –οχημάτων. Αυτά τα οχήματα πωλούνται στο εξωτερικό: το 2004, η Wall Street Journal εκτίμησε ότι η Ιαπωνία εξήγε περίπου ένα εκατομμύριο μεταχειρισμένα οχήματα.
Οπότε είναι εύλογο ότι ένας συγκεκριμένος αριθμός αυτών των αυτοκινήτων θα φτάσουν στη Μέση ανατολή. Τα λευκά και τα άλλα ανοιχτόχρωμα χρώματα προτιμώνται στη Μέση Ανατολή εξαιτίας του γεγονότος ότι αντανακλούν καλύτερα τη ζέστη και μένουν ψυχρότερα όταν μένουν παρκαρισμένα στον ήλιο. Κανείς δεν θα επέλεγε να οδηγήσει μαύρο αυτοκίνητο στο Ιράκ τον Αύγουστο.

Επιπλέον, με μία γρήγορη ματιά στις φωτογραφίες που απεικονίζουν τα Toyota Hilux του Ισλαμικού Κράτους φαίνεται ότι δεν πρόκειται για οχήματα καινούριας παραγωγής.
Όλο αυτό φυσικά αντανακλά μόνο τα μεταχειρισμένα φορτηγά. Η Toyota είναι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου για 4 από τα τελευταία 5 χρόνια, αποτυγχάνοντας μόνο να είναι στην κορυφή το 2011 λόγω του μεγάλου σεισμού εκείνης της χρονιάς και της καταστροφής που προκλήθηκε από το τσουνάμι. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα DoDBuzz, η Toyota πούλησε 683,900 οχήματα στη Μέση Ανατολή το 2012. Πιο συγκεκριμένα, πούλησε 31,000 Hilux και Land Cruiser στο Ιράκ μεταξύ 2013 και 2014.
Το Ισλαμικό Κράτος είναι μια ομάδα τρομοκρατών που «ξαφρίζει» τα πάντα από όπλα μέχρι μεταφορικά –κατάσχοντας, κλέβοντας και «απαλλοτριώνοντας» οτιδήποτε χρήσιμο μπορεί να βρει.

Ένας άλλος λόγος που το ISIS χρησιμοποιεί Toyota φορτηγάκια είναι η μυθική τους φήμη για αξιοπιστία, μια βασική συνιστώσα όταν πολεμάς σε εκατοντάδες μίλια αραιοκατοικημένου εδάφους, και με στρατιωτική δύναμη η οποία δεν περιλαμβάνει μηχανικούς αυτοκινήτων στο οργανόγραμμα της.
Όλα αυτά δείχνουν ότι οποιαδήποτε σκοτεινή συμμαχία μεταξύ της Toyota και του Ισλαμικού Κράτους είναι εντελώς απατηλή. Τα Toyota είναι τα οχήματα με τη μεγαλύτερη χρηστικότητα, το χρώμα του φορτηγού αυτού επιλέγεται από τα γούστα των Ασιατών και το γεγονός ότι η ζέστη της ερήμου προστάζει ότι τα λευκά αμάξια είναι απλά πιο άνετα από τα μαύρα.

Η συνομωσία Toyota/ISIS θα μπορούσε να ήταν μια αβάσιμη μεν όσο και ακίνδυνη θεωρία συνομωσίας αν δεν διακυβεύονταν χιλιάδες θέσεις εργασίας. Κάθε συσχετισμός μίας μεγάλης επιχείρησης όπως η Toyota με μία ομάδα ανθρώπων που καίνε ανθρώπους ζωντανούς και κόβουν κεφάλια κάνει ζημιά στην επιχείρηση. Χωρίς δική της υπαιτιότητα, η καλή φήμη της εταιρίας επλήγη. Η ειρωνεία είναι ότι παρόλες τις καταστροφές που έχει προκαλέσει το Ισλαμικό Κράτος στη Μέση Ανατολή, είναι οι λανθασμένες πληροφορίες της Δύσης που προκάλεσαν τη ζημιά αυτή τη φορά.