Είναι κοινή πεποίθηση σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες πως η Ε.Ε. έχει στη διάθεσή της λίγες εβδομάδες προκειμένου να διασώσει τη ζώνη του Σένγκεν, η οποία θα «πολυδιασπαστεί», με την επιβολή μόνιμων συνοριακών ελέγχων, εάν δεν βρεθεί τρόπος να ελεγχθούν οι προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές.
Η πρόταση της Κομισιόν να καταργηθεί η πεπαλαιωμένη και ανεφάρμοστη διάταξη της Συνθήκης του Δουβλίνου, που προβλέπει επιστροφή των προσφύγων στη χώρα πρώτης εισόδου στην Ε.Ε., αποτελεί καλή είδηση για την Ελλάδα και την Ιταλία. Η πρόταση αυτή θα κατατεθεί στη Σύνοδο Κορυφής του Μαρτίου – αν έχει επιβιώσει η ζώνη Σένγκεν έως τότε.
Εφόσον καταργηθεί και επισήμως η υποχρέωση επιστροφής των προσφύγων στη χώρα πρώτης εισόδου, θα αυξηθεί η πίεση προς τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. να συμφωνήσουν σε σύστημα για τη μεταξύ τους κατανομή των προσφύγων. Χώρες όπως η Βρετανία, η οποία εξαιρείται από την κοινή πολιτική ασύλου αλλά έχει υπογράψει τη Συνθήκη του Δουβλίνου επειδή τη συνέφερε να στέλνει τους πρόσφυγες στη χώρα πρώτης εισόδου, θα εξαναγκαστούν να υποδεχθούν μεγαλύτερους αριθμούς.
Πόσο ρεαλιστικό όμως είναι να περιμένει κανείς ότι οι χώρες της Βόρειας και της Ανατολικής Ευρώπης θα συμφωνήσουν σε κάτι τέτοιο; Πολλές χώρες έχουν θέσει ως προϋπόθεση κάθε συζήτησης για την ανακατανομή το να μειωθούν πρώτα οι προσφυγικές ροές. Και αν δεν μπορούν να μειωθούν οι ροές προς την Ελλάδα και την Ιταλία, να αποκοπούν η Ελλάδα και η Ιταλία από τη ζώνη Σένγκεν, ώστε να γίνουν πιο απλά τα πράγματα για τους υπόλοιπους – ή να αποκοπούν οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης που δεν θέλουν να μετάσχουν στην ανακατανομή.
«Η ακινησία μπορεί να συνεχιστεί», σημείωσαν στο κύριο άρθρο της Πέμπτης οι Financial Times. «Σε αυτή την περίπτωση, οι χώρες του ευρωπαϊκού πυρήνα μπορεί να μην έχουν άλλη επιλογή από το να φτιάξουν τη δική τους, πιο περιορισμένη ζώνη Σένγκεν, εξαιρώντας αυτούς που δεν θέλουν να συμμορφωθούν με τους κοινούς κανόνες ασύλου. Η Σένγκεν, ένα σύστημα που έχει ωφελήσει επί μακρόν την Ευρώπη, αντιμετωπίζει υπαρξιακό κίνδυνο. Αν πρόκειται να διατηρηθεί, οι χώρες που μετέχουν σε αυτήν πρέπει να αναγνωρίσουν ότι, για να απολαύσουν τα πλεονεκτήματα ενός κοινού συνόρου, πρέπει να αποδεχθούν όλα όσα το συνοδεύουν. Αν το τίμημα για να γίνει η Σένγκεν λειτουργική είναι να μικρύνει, τότε, δυστυχώς, αυτό ίσως πρέπει να γίνει», σημειώνει η εφημερίδα
Πηγή: www.kathimerini.gr